divendres, 13 de gener del 2012

XATÓ "LIGHT"


Un aliment “light és d’entre altres aspectes, aquell que presenta un percentatge d'energia inferior al seu aliment de referència. És a dir sota aquest sinònim es defineixen els productes els components dels quals s'han modificat.

Calafell no es pot permetre els “productes lights”, ni tampoc perdre energia, modificant i alterant els seus ingredients, retallant a tort i a dret sense cap justificació argumentada i amb fonament, per acabar oferint i desenvolupant productes turístics “lights”.

És necessaria, per poder fer front a la situació d’incertesa econòmica i social mundial global en la que estem sumergits, fer les coses bé. I fer-les bé, implica treballar dur i amb coneixement per a engegar polítiques econòmiques que permetin dinamitzar i activar la principal activitat econòmica de Calafell: El turisme. És necessari fer-ho amb les idees ben clares de cap a on volem anar sense sortir-nos del camí marcat per les dificultats que s’hauran de plantar cara en el transcurs d’aquest recent estrenat any 2012. S’ha de treballar per construir i no per destruir, reinventarse i sobretot vendre’s millor. Dit en clau territorial i de desenvolupament turístic, cal consolidar les marques turístiques que ja tenim, no destruir-les, i es fa imprescindible tenir la capacitat per crear-ne de noves amb un únic objectiu: projectar-nos a l'exterior com municipi turístic innovador, dinàmic i proactiu de primer ordre.

Dit tot l’anterior és difícil que l’actual equip de govern sigui capaç d’aconseguir-ho, ja que la seva única preocupació és destruir i retallar tot el que ja estava fet, justificant-se en que, el que estava fet o construït, estava malament; i el que encara és pitjor per Calafell, després de la destrucció ni una sola proposta constructiva per part seva. Amb aquest panorama em reafirmo amb tristesa en la meva primera entrada en aquest bloc: “Houston tenim un problema” i afegeixó: a Calafell tenim un seriós, preocupant i veritable problema, ja que la situació no ha canviat gens ni mica i sí, pel contrari, ha empitjorat.

Parlem de la “Xatonada Popular de Calafell”. El Xató, plat típic de les nostres comarques que ha portat a popularitzar les tradicionals “xatonades populars” durant la qual els participants preparen i degusten les diferents receptes d’aquest plat. No entraré en valoracions i en detalls de com s'han portat a terme les reunions entre el sector (restauradors) i el consistori, perquè és evident que s’ha fet de la pitjor manera possible. Han volgut carregar el mort als tècnics que en definitiva estan supeditats a les ordres dels polítics, i a més, no assistint a les reunions demostren una falta total d'interès per l’esdeveniment.

Davant d’aquesta manca de responsabilitat i serietat envers el sector i professionalitat, entraré en detalls i conceptes que possiblement fins hi tot els hi siguin d’ajuda en referència a conceptes bàsics que haurien mínimament de conèixer com són: el turisme, la marca turística i el turisme alternatiu.

Turisme segons l’OMT (Organización Mundial del Turismo), és el moviment migratori temporal, que desplaça als turistes d'un punt geogràfic, a un altre. Sota aquesta resumida i sencilla definició cal només que els turistes vinguin a Calafell, però perquè això ocorrir cal motivar-los a venir, per tant hem d’oferir i proposar. No treure.

Una “Marca Turísitca” és el suport estable global d’un alt valor afegit que es fixa en la ment de les persones, identificant i representant els seus productes, valors, sentiments, experiències, estil de vida... Les virtuts de les marques turístics les podem classificar i valorar d’una manera global: Costa Daurada, turisme familiar, esportiu, gastronòmic,... o en clau territorial com: la Ruta del Xató o per exemple la Ruta del Cister, la Ruta del Cava, etc. aquestes marques garanteixen de manera eficaç el posicionament internacional de les destinacions turístiques. La marca turística procura incrementar el seu valor a partir de la difussió del seu reconeixement, podent transmetre als productes turístics un factor no reproduïble pels competidors propers. Per tant la marca turística és sinònim de competitivitat i el seu desenvolupament implica el treball conjunt i col.lectiu, resultat d’una discussió pública que integri a tots els agents turísitcs públics i privats de la destinació, amb l’objectiu d’elevar la qualitat percebuda del servei turístic, qualificar les associacions que la marca desperta, establir les pautes de treball conjunts entre els empresaris i els ens públics per concretar els llaços emocionals entre turistes i destinació.

Nous “Models Alternatius de Turisme”. La societat ha canviat radicalment en aquesta última dècada les seves tendències pel que fa a com gaudir del seu temps d’oci i les vacances. Apareix doncs l’anomenat turisme alternatiu. Una nova manera de gaudir del turisme, respectuós amb el medi ambient i integrador en la vida quotidiana i costums de la destinació i/o territori turísitc. Aquest nou model de turísme es fonamenta en la segmentació i l’especialització del sector, convertint els seus productes, serveis i activitats en autèntiques experiències. És el turisme experiencial on els cinc sentits s’uneixen per estar presents en cada una de les ofertes i propostes turístiques.

Davant de tot l’anteriorment descrit,¿Per què a Calafell hem de sortir d’una marca turística fonamentada amb d’aquest nous models alternatius de turisme com és la gastronomia? ¿No són capaços de crear productes turístics vinculats a aquesta marca? ¿Per què en lloc de "destruir" i “eliminar” Calafell de la marca turística “Ruta Xató”, l'àrea de promoció econòmica i turisme no es posa a treballar en ferm amb el sector i, conjuntament amb aquest, també amb les empreses i marques que subministren els productes que es necessiten per a elaborar aquest plat típic i la seva salsa?, oli, escarola, bacallà, tonyina, anxoves, olives... Potser es trobarien entre totes aquestes empreses i cooperatives els tres mil euros que es volen estalviar per l’any 2013. Només una de les moltes propostes i alternatives que estic segur es poden dur a terme abans que retallar i o eliminar. Proposta fonamentada en moure’s, en buscar alternatives constructives davant de les destructives, que d’altra banda aquestes últimes són més fàcils dur a terme.

En aquest any 2012 no podem baixar la guàrdia, i molt menys podem esperar que ens viguin turistes pel sol fet que apareguem en un catàleg o una web. Els hem d’anar a buscar entre tots. S’ha d’oferir molt més, s´han de crear productes turístics que complementin qualsevol marca, no només la “Ruta del Xató”. Si entrem a la web de la ruta www.rutadelxato.com podrem comprovar que paral.lelament s’ofereix a part dels allotjaments una important oferta complementaria. Per què no complementar-la més encara? El sector privat s’ha d’implicar més, cal que es formin envers els nous models alternatius de turisme i posar-se a crear conjuntament amb d’altres agents turístics del sector per donar un valor afegit a qualsevol producte turístic alternatiu.

És possible! Calafell té tots els ingredients necessaris per crear producte turísitc durant gairebé tot l’any. Sol i platja, cultura, esport, gastronomia i molt més. Només cal posar-se a traballar entre tots, a construir i no a destruir.

Calafell s’enfronta en aquest any a nous reptes, com la resta del país. Cal modificar el sistema productiu per a adequar-lo a la nova realitat imposada per la globalització, la irrupció de noves potències emergents i la nova dinàmica financera mundial. En aquesta obstinada modernització de la nostra economia, al turisme li correspon un paper principal com motor de creixement i com eina de creació d’ocupació.

Val la pena recordar que segons Exceltur, per cada centenar de llocs de treball generats de forma directa en el sector turísitc, es produïxen gairebé cinquanta d’indirectes.

Al costat d'aquestes dades, han de fixar-se a no seguir perdent competitivitat. El fet que el PIB turístic real, a pesar de les xifres oficials que poden induir a que el sector va bé, perquè el sector pugui convertir-se en motor de recuperació i font de riquesa a Calafell, és necessari que afronti processos de revaloració basats en tres principis bàsics: atracció de turistes de major capacitat de despesa (no ho aconseguirem sense una bona planificació turística que, ara per ara, no tenim), trencar amb l’estacionalitat (ho tenim negre si ens carreguem marques i productes turísitcs, fet que afavoreix que alguns hotels estiguin tancats en temporada baixa turística), reducció de l'impacte ambiental apostant per un turisme sostenible (aquí si que ho tenim molt malament, el primer que van fer quan van entrar a governar és carregar-se el carril bici), i finalment cal anar a la recerca d'inversors que apostin per invertir a Calafell (aixó són paraules majors, per dur a terme això és necessari transmetre credibilitat).

Dur tot això a terme vol dir “treballar” no perdre's en la immensitat dels oceans amb propostes que no toquen. És necessari vertebrar tota una cadena de valors del producte final per a reconfigurar, i dic bé, reconfigurar de nou el producte final si volem ser competitius. Calafell pot crear una oferta variada, innovadora, de qualitat i competitiva. Ho ha demostrat en els últims anys, amb productes vinculats a l’esport, a la natura, a la família i a la salut. No es pot perdre el que ja s’ha aconseguit durant aquests anys a Calafell.

Hem de buscar turistes per Calafell, no allunyar-los. Calafell pot oferir experiències, sensacions i emocions en una oferta difrenciada i diferent.

Cal seguir destruint? Jo no vull un Xató “light”, vull el Xató de Calafell!

3 comentaris:

  1. Una buena entrada Toni, suscribo todo lo que dices. Calafell no puede perder más turísticamente hablando.

    Yo recuerdo, cuando era pequeña, caminar por el paseo marítimo en verano, fines de semana, semana santa, y ver una gran cantidad de visitantes extranjeros que habían decidido pasar aquí sus vacaciones. Eran turistas venidos de Alemania y Francia sobretodo y con un cierto poder adquisitivo. Al final de la temporada se producía una subida importante de la facturación en las cajas de los comercios y negocios en general (hoteles, restaurantes, tiendas, supermercados,...). Había movimiento y eso se notaba en la economía del municipio.

    Pero ahora, debido a la poca implicación de anteriores gobiernos y a las nefastas políticas turísticas que se aplicaron en Calafell, todo ese turismo de calidad se fue perdiendo y llegó a Calafell otro tipo de turismo que, últimamente, junto con la crisis, hace que tengamos presentes problemas como la estacionalidad, la destrucción de puestos de trabajo, el cierre de establecimientos, etc.

    Necesitamos que este gobierno entienda que aportar dinero público a la promoción económica y al turismo es invertirlo en el crecimiento de la riqueza y en la creación de nuevos puestos de trabajo. Eso no es un gasto, es una inversión. En el Presupuesto de 2012 el equipo de gobierno reduce la partida de turismo un 18% respecto el año 2011. Así, ¿como pretenden activar absolutamente nada?

    Veremos a ver como acaba el xató... si prueban nuevas sensaciones para hacer un xató light, le habrán quitado lo mejor: la salsa y el bacalao!!

    ResponElimina
  2. Como se suele decir, vamos para atrás como los cangrejos. Seamos realistas, esta señora no está capacitada para los cargos que regenta. Mejor dicho, no está capacitada ni está a la altura de las responsabilidad que ha asumido con los ciudadanos. Es una vendehumos como su pareja actual, el regidor de deportes y bares. Y se están cargando lo poco que tenemos de activo para promocionar el turismo. La escusa es el ahorro de los 3.000 euros, y se gastan en un mural de papel carton de la entrada de su querida ermita donde ora todo los días 3.500 euros.Toma ya!!
    Y a todo esto el tercer iluminado, el alcalde,no existe, no está. A lo mejor está haciendo un curso para transpersonalizarse en xató y no nos hemos enterado...

    Segun comenta Yolanda, este año hay un 18% menos de partida para turismo. Precisamente cuando hay que invertir para reactivarlo y promoverlo.Cuando se está en tiempos de crisis hay que saber donde invertir, hay que saber priorizar. Y trabajar para intentar activar la economía de nuestro pueblo es prioritario, y para eso señora Olga Elvira HAY QUE TRABAJAR!!!!Usted no puede tratar a los comercios y a la restauración con ese despotismo y esa dejadez.Usted no es nadie para jugar con el pan de los ciudadanos que dignamente subsisten con su comercio o su restaurante. Usted tiene que estar al servicio de ellos y trabajar para ellos, ESE ES SU TRABAJO!!

    Va pasando el tiempo y cada vez tenemos más cerca el jocs del Mediterrani. Como siga así, colgada de su nube y sin dar golpe, vamos a ser la vergúenza de estos juegos. Que no le quepe duda. Y si lo escribo en el blog de los socialistas,es para que los lectores comparen su trabajo ( es decir, NADA DE NADA)con la labor que se hizo en el anterior consistorio. Y señora Olga Elvira, usted también lo va a leer, es lo único que hace.

    Señor Olivella, haga el favor de dar la cara a los ciudadanos y explicar su linea de actuación, si la hay.... porque es usted un fraude en toda regla. Lo dije en el blog de Segur y si me lo publican, lo digo otra vez aquí: es usted el mayor engaño que ha tenido Calafell en mucho tiempo.Y no me cansaré de decirlo las veces que haga falta.

    ResponElimina
  3. Los productos Light también son aquellos que aparentan ser lo mismo que el producto normal, pero con la mitad de calidad alimentícia.

    Decían los rumores que las pipas de la paz también te dejaban el cuerpo "Light" por esa razón quiero suponer que la capacidad intelectual de nuestros Regidores también es "Light".

    ResponElimina