El Senyor Miguel Ángel Perín Tienda, com a Portaveu del grup municipal del PSC, exposa,
Des de 2010 el volum de transferències
econòmiques de la Generalitat als ens locals ha davallat un 62%. Pel que fa a les
transferències que corresponen al finançament de serveis amb competències
compartides i/o a serveis sobre els quals els ajuntaments no tenen
competències, han baixat un 56%. Malgrat tot, els ajuntaments catalans han
continuat prestant els serveis per responsabilitat política i respecte
democràtic a la ciutadania. En el cas de les subvencions per inversió (PUOSC i
altres) la baixada ha estat del 92%. Igualment els ajuntaments, malgrat les
limitacions imposades pel govern del PP i la manca d’ajuda de la Generalitat,
han continuant invertint en el necessari manteniment de les infraestructures i
equipaments locals (s’han recuperat nivells d’inversió similars als anys
anteriors a la crisi), ja que malgrat tot són les administracions més sanejades
del país (durant el 2015, en el seu conjunt, són les úniques que varen tenir
superàvit, concretament del 0,5%).
En aquest context, reiteradament els consistoris
catalans hem reclamat, a través de múltiples vies, a la Generalitat de
Catalunya el pagament dels deutes que té reconeguts amb els ajuntaments. Es
tracta en aquest cas de subvencions aprovades i concedides a obres i serveis
municipals ja efectuats i que la Generalitat no abona als ajuntaments. Aquesta situació
ens pot abocar a la impossibilitat de complir com voldríem amb els terminis
legals de pagaments a proveïdors i ens converteix, de facto, en finançadors
obligats de la Generalitat
de Catalunya.
Però els perjudicis que l’actuació de la Generalitat provoca
als ajuntaments no acaben aquí.
A més de no pagar el que deu, la Generalitat de
Catalunya no està reconeixent comptablement les obligacions de pagaments envers
els ajuntaments, inflingint un doble càstig: no paga els deutes i no reconeix
el deute real que té amb nosaltres.
Moltes entitats locals hem desenvolupat i
desenvolupem activitats pròpies de la Generalitat assumint per responsabilitat
una activitat de suplència amb els diners del municipi. Hem rebut l’atorgament
de subvencions per poder finançar inversions, hem realitzat les activitats i
inversions d’acord amb els preceptes signats, hem enviat les justificacions
signades pels interventors i rebem, com a resposta, el silenci.
El silenci pot provocar manca de liquiditat.
La Generalitat
de Catalunya no ens paga. Però, en canvi, els ajuntaments hem d’abonar les
factures dels nostres proveïdors en un termini de 30 dies.
A
més, disminueix greument la solvència dels ajuntaments. No és només que no
cobrem, és que ni tan sols ens volen reconèixer que ens deuen diners. Per tant,
hem d’aplicar estrictament la normativa pressupostària i, segons aquesta, si no
disposem de confirmació del fet quela despesa està justificada no podem
registrar el deute de la Generalitat, posant en risc l’equilibri econòmic dels ajuntaments
i la continuïtat dels serveis públics.
A dia d’avui, el deute que la Generalitat de
Catalunya ha reconegut que té amb l’Ajuntament de Calafell és de 2.834.397,52 euros.
A banda d’aquest deute reconegut per la Generalitat de
Catalunya, a l’Ajuntament de Calafell també hi
ha un deute no reconegut pel departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de
Catalunya que es correspon amb subvencions justificades per part de
l’Ajuntament en conceptes d’inversió i que no han estat reconegudes.
Un principi essencial en les relacions entre
les administracions com a ens territorial és el PRINCIPI DE LLEIALTAT
INSTITUCIONAL, i els ajuntaments, com estableix l’article 86 de l’Estatut,
som un “ens local bàsic d’organització
territorial i un mitjà essencial de participació de la comunitat”. Aquest
principi impregna totes les nostres resolucions, convenis i acords, reconeixent
a l’altre la seva autonomia, la seva singularitat i la seva capacitat com a
representat de la ciutadania.
Per tot això, el grup socialista proposa al
Ple de l’Ajuntament de Calafell l’adopció dels següents acords:
Primer.-
Instar
a la Generalitat
de Catalunya a fer efectius de manera prioritària els pagaments pendents
reconeguts amb l’Ajuntament de Calafell.
Segon.-
Instar
a la Generalitat
de Catalunya a reconèixer els deutes no reconeguts que té amb l’Ajuntament de Calafell i a planificar una
data de pagament.
Tercer.- Incorporar el deute pendent als ajuntaments
de Catalunya per municipi al denominat “portal de la transparència” de la
Generalitat de Catalunya.
Quart.-
Traslladar
aquesta resolució a la conselleria d’Economia i Coneixement de la Generalitat de
Catalunya, a la totalitat dels Grups del Parlament de Catalunya i a la Presidència del
Parlament.
Calafell, 15 de març de 2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada