dissabte, 15 de setembre de 2012

El compromís socialista amb el Corredor Mediterrani

Dimecres, 30 de Novembre - Actualitzat: 21/7/2012 a les 09:26

La UE corregeix una anomalia del passat i confirma la lògica de la geografia,la demografia i l’economia.Ara,el Govern del PP ho posa en perill.

Creiem fermament que la designació del Corredor Mediterrani com a infraestructura de transport estratègica de la Unió Europea per part de la Comissió, és el resultat de la feina ben feta i del compromís ferm dels Governs d’esquerres a Catalunya i Espanya.

"Els que hem apostat sempre i constantment pel Corredor Mediterrani, amb fets que han estat la garantia de que avui puguem tenir aquesta bona notícia, som el PSC i el socialisme espanyol."
Us ho expliquem amb algunes xifres:
  • Catalunya és la primera comunitat autònoma en inversió executada pel Ministeri de Foment des de l’abril del 2004 fins a l’any 2011, amb més de 15.400 milions d’euros. També és la primera comunitat autònoma en inversió per capita amb 1.966,88 euros per habitant, un 34,6% més que la segona (Andalusia).
  • Catalunya va ser l’any 2010 la primera comunitat autònoma en inversió executada pel Ministeri de Foment (1.936 M€). Els Pressupostos Generals de l’Estat per aquest 2011 destinen a Catalunya 2.343 M€ en inversions en infraestructures, fet que la converteix de nou en la comunitat amb la inversió més alta.
  • El Govern socialista ha fet una inversió sense precedents en l’àmbit de les infraestructures del transport i compleix estrictament amb la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut (el 18,6% del PIB l’any 2010).
  • De fet, fins a l’any 2010 el govern socialista ha executat inversions en el Corredor per 8.400 milions d’euros.
  • Només entre l’any 2010 i 2011, dos anys d’evident dificultat econòmica, invertirem més de 3.000 M€. Al 2011 serà el corredor ferroviari al que el govern destinarà més inversió, 1.684 M€ (el 33% de tota la inversió destinada el 2011 a Alta Velocitat)

Aquest traçat ha estat la nostra aposta i no només de paraula, sinó empentant amb fets, inversions i execucions que es materialitzen en actuacions concretes com les que citem a continuació.
  • El passat mes de desembre es posa en servei la línia d’Alta Velocitat Figueres-Perpignan, i la connexió per a mercaderies amb ample de via internacional des del Port de Barcelona. A més, s’està treballant amb el Govern de la Generalitat per a garantir un nou accés al 2012, també amb ample de via internacional, a la nova terminal de Contenidors del Port.
  • Començarem els treballs per la implantació d’un tercer carril entre València i Barcelona, incloent la connexió amb la factoria de SEAT a Martorell.
  • Les obres de connexió del Corredor Mediterrani amb la LAV Madrid-Barcelona es troba amb les obres molt avançades. Al 2013, es posarà en servei les obres de duplicació entre Vandellós i Tarragona. Únic tram que queda en via única, entre Barcelona i València, posant remei a l’embut que suposa aquest corredor.
  • Al 2012 es posarà en servei el Túnel Urbà de l’AVE a Barcelona i el conjunt de la línia d’Alta Velocitat Barcelona-Girona- Frontera Francesa.
  • Des del passat mes de desembre Catalunya és la primera Comunitat en la que circulen tren de mercaderies en ample de via europeu. També serà la primera Comunitat en la que el Corredor Mediterrani garantitzarà, de nord a sur, la circulació de trens de mercaderies i viatgers en doble via i ample internacional.

No tots els governs han tingut el mateix compromís. La visió d’un sistema d’infraestructures en xarxa per davant d’una estructura radial ha estat defensada pels governs d’esquerres tant a Catalunya com a Espanya. La dreta, en canvi, va prioritzar en tot moment el Corredor Central.
  • Els Governs de José Maria Aznar van apostar en tot moment i de forma exclusiva pel Corredor Central, i ho van fer amb el vot favorable de CiU a dues investidures i a 7 pressupostos generals de l’Estat.
  • Era al 2003 quan calia proposar el Corredor Mediterrani com a eix prioritari europeu, per tal que fos inclòs en el mapa d’infraestructures europees de 2005. Però el PP d’Aznar i Cascos no ho va fer.
  • Ho certifica el mapa d’infraestructures europees prioritàries aprovat el 2003 i reproduït el 2005 que adjuntem a continuació. És el resultat de les negociacions del PP d’Aznar i Cascos amb la Comissió Europea, que l’aleshores Comissària Loyola de Palacios va recolzar. El mapa de les prioritats del PP.

El 19 d’octubre, i com bé va dir Joaquim Nadal en un tuit; “Europa ha reparat un greuge, farà cas de la geografia, la demografia i l’economia, i ha aprovat el Corredor del Mediterrani.”

Però aquest 15 de febrer, la ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat al Congrés dels Diputats,que el govern prioritzarà el Corredor Central en detriment del Corredor del Mediterrani pel qual s'havia apostat des de la Unió Europea i des del govern de  Zapatero.


A tal efecte, la diputada al Parlament Europeu, Maria Badia, ha preguntat a la Comissió Europea quin és el futur del Corredor Mediterrani després del canvi de prioritats de Rajoy.

Podeu consultar també el nostre argumentari cronològic amb la posició que hem defensat al llarg del temps, contrastada amb la de la resta de partits.

Cap comentari:

Publica un comentari