divendres, 30 de març de 2012

Resum de la sessió plenària d'avui


Avui divendres, 30 de març, s'ha celebrat una nova sessió plenària de l'Ajuntament de Calafell, aquest cop amb caràcter extraoridinari i urgent. El tema tractat és el pla d'ajust per la devolució a l'Estat del préstec concedit (si ho aprova Madrid) per fer front al deute pendent als proveïdors a 31 de desembre del 2011. El punt és conseqüència del Reial decret llei 4/2012, de 24 de febrer, elaborat pel Govern Central. Aquest decret llei pretén eixugar el deute dels ajuntaments amb els proveïdors i millorar la liquidés o la tresoreria dels consistoris, avançant els diners l'Estat i fent un pla d'ajust per retornar-los en 10 anys.

Tot i disposar de poc temps, ja que la informació l'hem rebut a les nou del matí d'avui mateix, no volem refusar la possibilitat de donar la nostra opinió per manca de temps, tal i com feien altres grups quan estaven a l'oposició. Les menys tres hores que hem tingut per revisar la documentació no ens impedeixen fixar el nostre posicionament polític, al respecte.

Tampoc volem emparar-nos en la manca de diàleg que hi ha hagut a l'hora d'elaborar aquest pla d'ajust, ja que el dimecres passat en Junta de Portaveus no es va avançar res del contingut de l'esmentat pla, que afecta 10 anys de gestió municipal (dues legislatures més!). Com a mínim podien haver intentat consensuar les línies mestre del pla d'ajust amb l'oposició, però no van ni intentar-ho.

El Reial decret llei "condemna" els ajuntaments a demanar el préstec proposat, o bé fer front al pagament de la quantitat pendent als proveïdors. Per tant, no es discuteix la idoneïtat de la mesura. No obstant, demanar aquest préstec implica l'obligació de l'Ajuntament a tenir romanent de tresoreria positiu en els propers 10 anys. En cas contrari, l'Ajuntament no podria fer inversió.

El punt debatut avui té a veure amb l'informe que passarà pel ple ordinari de dijous vinent, on es dona compte del deute o el pendent de pagament als proveïdors municipals d'abans del 31 de desembre de 2012. El total pendent de pagament als proveïdors, en aquesta data, és de 6.364.303,14 euros. Això suposa un 18'50% aproximadament del pressupost d'un any de l'Ajuntament, una xifra raonable donades les circumstàncies de crisi econòmica del país. La situació, però, millora moltíssim més quan s'entra en el detall.

Dels 6'3 milions d'euros totals, 1.495.676'96 euros són fruit d'una sentència que condemnava l'Ajuntament a indemnitzar l'empresa d'autocars Plana, S.L. per una adjudicació incorrecta del transport urbà en l'any 2002 (amb govern de CiU i PP, amb Josep Parera d'alcalde). Aquella adjudicació irregular es va produir just després de la moció de censura que van fer aquests partits i el trànsfuga Parera, en aquell moment, a finals de 2001. Joan Olivella formava part d'aquell govern. La primera sentència donava la raó a l'empresa Plana i deia que l'informe emès pel tècnic municipal era incorrecte. El jutge va estimar que Plana hauria d'haver guanyat el concurs, essent la millor oferta. Això obligava a l'Ajuntament a restablir el servei a l'empresa Plana i deixar Hife sense el transport urbà del municipi, la qual cosa suposava un trasbals a poc de començar el curs escolar. L'Ajuntament va decidir continuar pleitejant i arribar a una indemnització i un acord amb Plana. Però, a l'abril del 2011, va sortir la sentència definitiva que condemnava a l'Ajuntament a fer efectiu aquest imports de gairebé 1'5 milions d'euros per indemnitzar a Plana. Si no hi hagués hagut aquella mal feta adjudicació, l'Ajuntament no hauria hagut de fer front a aquesta indemnització i el deute amb els proveïdors s'hauria disminuit fins a 4.868.626'18€.

De la resta, la major part del deute és a les empreses ECObp (1.413.439'82€) i Urbaser (1.176.998'84€) que realitzen part dels serveis mediambientals del municipi. Els 2.278.187'52€ restants es distribueixen, majoritàriament, entre algunes empreses constructores, FECSA-ENDESA (437.250€), Sorea (598.545€) i Hife (297.532€), per exemple. Per tant, l'efecte del deute als petits proveïdors és molt minoritari.

Cal dir que, de l'anterior govern només queden 24 factures per pagar (de les 1.200 que hi ha pendents) i que suposen només un deute del 0'1% del total que es pot imputar a l'anterior govern. La resta de factures totes són de l'actual legislatura, bàsicament del segon semestre del 2011. A més, si la Generalitat hagués pagat el què deu a l'Ajuntament, el deute amb els proveïdors, gairebé, estaria eixugat! Per això, en el proper ple, demanem en una moció que es faci públic aquest deute i s'insti a la Generalitat a que pagui el què deu.


En aquest article de premsa veiem com està la situació de molts dels Ajuntaments de Catalunya. N'hi ha 85 que el deute supera el què ingressen en un any, aquí teniu la llista. L'Ajuntament de Calafell té, només, el 18'50% de deute amb els proveïdors. Per tant, estem molt ben posicionats per fer front a la crisi comparat amb la majoria dels ajuntaments de Catalunya. Això és degut a l'excel·lent gestió econòmica que s'ha anat fent durant els darrers anys i als ajustos pressupostaris que va fer l'anterior govern en el pressupost del 2011. ¿A què esperen a donar-nos l'auditoria? L'hem demanat per escrit i no ens responen. A més, en una comissió ens han dit que ens la donaran quan els interessi i ho creguin oportú. ¿Què han d'amagar? ¿Què estan tramant?

Pel què fa al pla d'ajust pels propers deu anys que avala la possibilitat de retorn a l'Estat del préstec que es demana de 6'3 milions d'euros, podem dir que es basa en les següents mesures:

MESURES D'INGRESSOS:
- Augment de l'IBI pel 2012 i 2013, en un 10% (fruit del Reial Decret Llei).
- Potenciar la inspecció tributària (ICIO, IAE, IBI, Guals i ocupació de la via pública).
- Augment de l'IPC vegetatiu en taxes i preus públics (2013-2022).
- Completar el desenvolupament de l'administració electrònica.

MESURES DE DESPESES:
- Reducció del cost del personal (sou o efectius). Totes elles són d'aplicació en aquest exercici 2012 (reducció hores extres, eliminació fons de modernització, reducció de personal per reforç de la plantilla,...).
- Reducció del personal de confiança.
- Eliminació de les places no cobertes.
- Reducció de la despesa corrent.
- Revisió dels subministres i els consums, amb noves licitacions.
- Revisió dels serveis de les principals empreses concessionàries.
- Reducció de les comunicacions postals.
- Implantació del model territorial en la gestió de contractes de serveis.
- Reprogramar les inversions, allargant el calendari de duració del Pla de Barris.
- Definir un pla de modernització informàtica.

Com es veu, el pla d'ajust es basa en l'augment de la pressió fiscal que ha aprovat l'equip de govern pel 2012 i l'augment obligatori aprovat, també, per l'Estat del 10% de l'IBI. Per això no podem donar-li suport, tot i que, si mireu quines eren les al·legacions que vam fer al pressupost 2012 i compareu, veureu que hi ha moltes propostes nostres que s'han incorporat al pla d'ajust, com la revisió dels contractes de serveis i la reducció de la despesa en consums i comunicacions postals.

En quant a la valoració de les mesures, globalment, podem destacar que la bona situació econòmica de l'Ajuntament permet no haver de prendre mesures més contundents que les que aquí es proposen. Estem convençuts i així es demostra que la bona salut econòmica del nostre Ajuntament, tot i la situació de crisi a nivell general, permet prendre mesures d'ajust sense provocar un fort impacte a la població ni un augment considerable de la pressió fiscal, com han fet d'altres consistoris.

7 comentaris:

  1. Hem de reconèixer que és una currada la informació que doneu en aquesta entrada,immediata i a l'abast de tots els que estiguem interessats en l'economia i gestió de l'ajuntament.


    No podem ni hem de passar per alt la indemnització que tenim tots els calafellencs de pagar a l'empresa de transport Plana, SL quasi be 1.500.000 euros, com veïna que he d'assumir aquesta barbaritat, vull explicacions de per què se li va adjudicar a Hife a perjudici de Plana, ja que ens toca pagar vull saber que va causar tal decisió, segur que hi ha una història que tenim el dret de saber.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment d'acord amb tu, veïna, també a mi m'agradaria saber per quina raó no van actuar correctament i ara hem de pagar aquesta barbaritat, que la paguin ells.
      Una pregunta al PSC.Es normal que quan un equip entra a governar es trobi factures a pagar de l'equip anterior; la meva pregunta és si, amb la quantitat de propaganda que ens vam empassar del Sr Olivella, gorros de piscina inclosos, vostés no van haver de pagar factures de la legislatura anterior. No som tan babaus. Per cert, que li va passar a López, també va a fer teatre? Per radio va quedar fatal i si us plau, feu-nos cinc cèntims del que va dir perquè no vaig entendre un carallo.
      Gràcies per la informació que ens brinda aquest bloc i que ens permet fer la nostra pròpia lectura comparant la informació "oficial" i interesada i la de l'oposició. No us he votat mai, però si seguiu així aconsseguireu el meu vot. Vau ser els únics que vau apostar per Segur, segui fent oposició com fins ara.

      Elimina
    2. Moltes gràcies en nom dels què fem aquest bloc! Intentem fer-ho comprensible per tothom i mirem d'explicar-ho que s'entengui, tot i el contingut difícil i farragós que suposen els temes econòmics.

      Vaig viure en primera línia l'adjudicació del transport escolar. Recordo perfectament els quinze dies que hi van haver entre l'entrada de l'escrit i el ple de la primera moció de censura (el 14 de desembre de 2001) d'on va sortir Parera alcalde, amb CiU i PP recolzant-lo. En aquell curt període vam convocar una mesa de contractació per adjudicar el transport, tal i com estava previst. Alguns membres del futur govern (llavors a l'oposició) i el trànsfuga van entrar un escrit demanant l'anul·lació de la mesa i que no adjudiquessim el servei. no tenien cap raó en fer-ho, però vam accedir perquè nosaltres no teníem cap predilecció per cap empresa, volíem que guanyés el millor. Al final, es va adjudicar un parell de mesos més tard amb el nou govern que va sortir de la moció, on hi era Olivella, Triadó i Parera. Un informe va decantar la balança cap a HIFE, però Plana ho va impugnar i va guanyar el judici. Pel jutge, l'empresa que havia fet millor oferta era Plana.

      Quan governàvem, vam ser coneixedors de la sentència, poc abans d'iniciar el curs escolar. No podíem canviar el transport així com així i, la veritat, HIFE ho estava fent prou bé com per arriscar-nos amb una nova empresa desconeguda per l'Ajuntament.

      Així que vam decidir que era millor arribar a un acord amb Plana. Es va negociar, però no es va arribar a cap concreció. Així que va haver-hi un nou pleit. Plana va aconseguir una indemnització d'1'5 milions d'euros com a compensació. La sentència definitiva va arribar a l'abril del 2011, a prop de les eleccions.

      L'equip de govern actual ha tingut, gairebé, un any per buscar una fórmula de pagament que fos menys lesiva per l'Ajuntament. No ho han aconseguit! Ara, amb el decret del Rajoy, ha aflorat el deute i la sentència, obligant a l'Ajuntament a demanar el préstec amb l'Estat. No és una solució dolenta, però tampoc és la millor que hi podia haver.

      En definitiva, encara paguem avui per les males gestions de segons quins governants.

      Elimina
    3. A l'anònim, és habitual que hi hagin factures dels anteriors governs. Passa en tots els ajuntaments i és impossible que això no succeeixi, ja que mai es para la maquinària abans d'unes eleccions, al contrari!

      Recordo el 2007, quan a l'entrar vam trobar-nos factures per pagar, però moltes coses més. Per exemple, un deute de 800.000 euros amb Urbaser, un deute d'un milió d'euros amb Ventall (que es va tancar en menys import), les expropiacions de la carretera per posar en el pressupost (850.000 euros), 1'8 milions d'euros per la piscina (que no eren al pressupost) i alguns extres d'obres (com la rotonda de la Plaça Espanya, les pavimentacions que es van fer a última hora o la reforma del pont de Segur). Vam estar un any pagant tot això i no vam poder fer res. A més, ens vam trobar que, cada any, en el pressupost, hi havíem de posar 500.000 euros per la plaça del port i 500.000 més pels camps de futbol. És a dir, una càrrega adicional d'un milió d'euros anual per pagar coses ja fetes per l'anterior govern. Res d'això s'ha trobat aquest govern. I encara es queixen!

      La regidora estava massa nerviosa, segurament per això no es va entendre res. Va dir unes quantes mentides: com que els 4'5 milions que va avançar SOREA eren per pagar despesa corrent (van ser per inversió), que es pagaven les aportacions als patronats amb crèdit (era amb recursos propis de l'Ajuntament, exceptuant algunes de les inversions) i algunes coses més que no reproduiré per no extendre'm. Després diu que els altres diem mentides... en fi!

      Elimina
  2. Me parece que al señor Olivella en su anterior legislatura junto con el señor Parera hicieron una cuantas de las buenas y ahora están saliendo las sentencias que tenemos que pagar, como siempre, los ciudadanos.Y más en esta época en la que tanto cuesta conseguir un trabajo y nos machacan de recortes en servicios y sanidad y nos sube las taxas con el cuento de que estan las arcas vacías y endeudados hasta el cuello.Y como siempre,con el tiempo aflora la verdad. Estas irregularidades que estan saliendo a flote a golpe de sentencia judicial tocan mucho, pero mucho nuestra moral, por ser lo mas fina posible.

    Ser consciente de que se ha hecho mal y callar y encima vender humo criticando a los socialistas de su derrochadores, de incompetentes, de prepopentes, señor Olivella demuestra su condición humana. Usted nunca ha sido un verdadero político, usted ha visto la politica como un negocio para sus intereses. Y ahora que lo ha conseguido, salen las consecuencias de sus maneras de hacer. Que yo sepa ya lleva dos sentencias judiciales de un grandísimo coste económico a nuestros bolsillos. Está haciendo malabarismos a cualquier precio para que la infomación se disipe y que no se sepa.Fracasará, que lo sepa.
    Esta vez ya no hay a quien echarle la culpa, Olivella.Al final todo el mundo tiene que asumir las consecuencias de sus actos y ahora le empiezan a pasar factura.
    La justicia ya lo ha hecho. Ahora asuma la de los ciudadanos, que los tiene bien contentos.

    ResponElimina
  3. En aquests cassos haurien de ser l'alcalde i els regidors que governaven els que es fessin càrrec del deute. Si ho van fer malament haurien de responsabilitzar-se,n i si ho van fer a proposit eraper treure'n algun benefici particular. Que paguin ells.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per les explicacions. Resulta insultant com són capaços de donar el tom al tema i culpar als demés. Suposo que, com en tots els assumptes de la vida la raó no és exclusiva d’una sola persona o grup, però queda més clar quan s’escolten a les dues parts i ens permet formar-nos les nostres opinions.
      Si us plau, seguiu informant, m’agrada tenir les opinions de les dues parts i crec que a d’altres ciutadans també.
      Salutacions.
      Anònim de les 9:25 del 31 de març

      Elimina