El 26 de febrer de 2009, l’ajuntament de Calafell va aprovar
la modificació de l’ordenança sobre la tinença d’animals de companyia al
municipi de Calafell. Vuit anys després de la modificació de l’ordenança es
procedeix a adequar-la a l’evolució del context social i al marc
normatiu i adaptar-la a la declaració “Calafell Ciutat amiga dels animals “
recentment aprovada pel ple de l’ajuntament.
L’esperit que guia aquesta
ordenança és complementar els drets dels animals amb el deures dels seus
propietaris tant en relació amb els animals com amb el conjunt dels ciutadans i
ciutadanes. És per això que és responsabilitat de les persones posseïdores d’un
animal mantenir-lo d’acord amb les normes de la bona convivència, evitant
comportaments incívics que puguin molestar la resta de la ciutadania.
Aquesta Ordenança té per objecte la regulació de la
protecció, la tinença, comerç i recollida d’animals de Calafell. I, en especial,
les interrelacions entre les persones i els animals domèstics que es troben de
manera temporal o permanent a Calafell, amb independència del lloc de registre de l’animal.
Les finalitats d’aquesta ordenança són assolir el màxim
nivell de protecció i benestar dels animals,garantir una tinença responsable i
la màxima reducció de les pèrdues i els abandonaments d’animals , fomentar la
participació ciutadana en la defensa i protecció dels animals , així com la
pedagogia sobre el respecte als animals i la importància de l’adopció i
preservar la salut, la tranquil·litat i la seguretat de les persones.
La nova
Ordenança té 4 grans blocs:
Intervenció administrativa de la tinença i venda d’animals
L’Ajuntament
exerceix les funcions d’intervenció administrativa de la tinença i venda
d’animals, sens perjudici de les competències de la Generalitat de Catalunya o
d’altres administracions sobre les matèries esmentades, en tot tipus
d’establiments i animals salvatges en captivitat.
Règim jurídic de la tinença d’animals
L’ordenança
estableix tot tipus de prohibicions per a protegir els animals de les males
pràctiques que puguin perjudicar-los i les responsabilitats de les persones
posseïdores i propietàries d’animals.
S’estableixen
unes normes per a la protecció de la salut pública i de la tranquil·litat i la
seguretat de les persones:
a) És prohibida l’entrada d’animals domèstics a tota mena de
locals destinats a la fabricació, emmagatzematge, transport, manipulació o
venda d’aliments, piscines publiques, a les àrees de joc infantil, als centres
d’assistència sanitària i a les platges des de la Setmana Santa (inclosa) fins
al mes d’octubre. És prohibida la circulació o l’estada d’animals domèstics a
les platges, llevat dels mesos de novembre a Setmana Santa. En el període
autoritzat es senyalitzarà un espai de platja perquè els gossos puguin anar
sense lligar . Les persones posseïdores han de vigilar els seus animals de
companyia i evitar molèsties a les persones i a altres animals que comparteixin
l’espai. Resten fora d’aquesta prohibició els gossos d’assistència.
b) L’entrada d’animals
domèstics als establiments de concurrència pública recreatius, resta
condicionat al marge de discrecionalitat de cada establiment. Però sí que
d’acord amb el Reglament CE 852/2004, Annex II, Cap. IX, art.4. que considera
que els animals domèstics no poden
accedir a llocs on es manipula i /o emmagatzema el menjar (cuina, rebost) cal
respectar aquesta restricció. Al menjador podran entrar si el
propietari de l’establiment autoritza l’entrada i permanència dels
animals domèstics. Si és aquest el cas, s’haurà d’exigir la correcta
identificació de l’animal i que vagin fermats amb una corretja o cadena, llevat
que es disposi d’un espai tancat i específic per a ells. No obstant això, els
gossos potencialment perillosos sempre han d’anar fermats amb corretja o cadena
i dur el morrió col·locat. L’establiment s’identifcarà amb un rètol/ pictograma
que indiqui que la presència d’animals domèstics està autoritzada.
c) Les
persones propietàries dels animals domèstics han de tenir especial cura que no
pertorbin la vida dels veïns amb crits, cants, sons ni cap altre tipus de
soroll, tant si es troben a l’interior de l’habitatge com a les terrasses,
passadissos, escales o patis, en especial des de les 21.00 hores fins a les
8.00 hores.
Les persones propietàries o
posseïdores d’animals de companyia estan obligats a identificar-los
electrònicament amb un microxip homologat de forma indeleble i a proveir-se
d’una cartilla sanitària oficial, de manera prèvia a la seva inscripció en el
Registre Censal Municipal.
La
inscripció al Registre Censal Municipal s'ha de completar amb el lliurament a
la persona propietària o posseïdora d’una placa amb el distintiu censal
municipal, la qual s’haurà de col·locar a l’animal de forma visible i
permanent. L’expedició d’aquestes plaques merita la taxa corresponent.
També es
defineixen les condicions de recollida de l’ajuntament dels animals abandonats
i les espècies potencialment perilloses, 14 concretament, inclòs el Presa
Canari. En aquest cas, s’estableixen les condicions que han de complir els seus
propietaris, entre les que destaca la contractació d’una assegurança que
cobreixi 150.000 euros, en cas de danys a persones i a altres animals.
Es
determinen les condicions dels espais reservats als animals de companyia i el
trasllat d’animals domèstics en transport públic. Es regulen també les colònies
de gats i l’alimentació dels animals en els espais públics.
Règim
jurídic de la venda d’animals
Es
regulen les condicions dels establiments habilitats per a la venda, cura i
protecció dels animals.
Disciplina
de la protecció, la tinença i la venda d’animals
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada