divendres, 22 de juny del 2012
Balanç al Poble
El Balanç d'un any de mandat al nucli del Poble es pot centrar en diversos fronts, però sobretot en el Pla de Barris que sembla estar al rellentí. L'actual govern no dóna la sensació d'estar per la labor i es mostra conformista, resignat i inoperant davant d'aquesta oportunitat històrica pel nucli antic.
No obstant, quan l'equip de govern (CiU-PP) va explicar les conclusions de l'auditoria, va parlar d'operacions ruinoses referint-se a la construcció de les noves llars d'infants que va fer l'anterior govern, especialment la ubicada a l'urbanització de Calafell Parc, anomenada El Petit Príncep. La voluntat i l'aposta ferma i decidida de l'anterior govern per apropar els equipaments i els serveis a les urbanitzacions es posava en evidència de forma enganyosa i tendenciosa per l'actual govern que, amb això, va demostrar no creure en les urbanitzacions.
Es va dir que aquesta escola bressol havia estat mal planificada i que, ara, no hi ha nens per omplir-la. No es va donar cap dada, ni cap mena d'explicació dels motius que fan que la llar d'infants no tingui una ocupació important. Per demostrar que això no és cert i, quan es van planificar les dues noves llars (la de Segur i la de Calafell Parc), hi havia nens suficients per omplir-les hem posat aquests gràfics. En ells es veuen els nens nascuts a cada un dels nuclis.
Com es veu, a Segur calia fer una segona escola bressol, ja que era el nucli amb més naixements, amb diferència. A la Platja, el nucli amb menys creixement, ja hi dóna servei l'escola bressol privada que hi ha a Calafell Residencial. Al Poble hi ha el servei cobert amb la llar d'infants Els terrossets. Mancava cobrir la zona de les urbanitzacions i, per aquest motiu, es va fer la de Calafell Parc. Cal recordar que, quan es van planificar les dues noves llars, hi havia nens de 0 a 3 anys en mòduls prefabricats. Calia buscar un espai més digne i funcional.
Com es veu, un dels motius que fa que s'hagi reduït la demanda de places de llars d'infants és la baixada en la natalitat al municipi. Si bé al 2008 van néixer 348 nens, al 2010 ho van fer 253, gairebé un centenar de nens menys! Aquest fenòmen, fruit de la situació econòmica de les famílies, es va veure agreujat amb l'increment de l'atur i la desocupació. Moltes famílies han perdut la feina, han vist reduït els seus ingressos i opten per cuidar dels seus fills a casa seva o a la dels avis. Per tant, la crisi econòmica ha provocat aquesta reducció de la necessitat de places d'escoles bressol.
La reducció de l'aportació de la Generalitat a les escoles bressol serà un dels temes importants a tenir en compte en el present i futur immediat. Les retallades en matèria educativa han estat fortes i dures per les famílies. La Generalitat aportava un terç del cost de la plaça d'escola bressol, uns 1.800 €/nen. L'any passat ja va reduir la seva aportació a 1.600 €/nen. Aquest any l'ha reduït a 1.300 €/nen. I, l'any que ve, la reduirà a 875€/nen, obligant als ajuntaments i/o als pares a fer-se càrrec de la diferència. Això farà que una plaça d'escola bressol sigui, a Calafell, molt probablement, més cara que en l'actualitat. Estarem alerta perquè això no sigui així!
La gran oportunitat que té el nucli antic amb el Projecte d'Intervenció Integral, popularment conegut com Pla de Barris, és la que sempre han esperat els veïns del Poble per poder donar un impuls i evitar-ne la seva desertització i decadència econòmica i social. Fa molts anys que el nucli antic pateix aquest fenomen i calia posar-hi remei. L'anterior govern va apostar per participar en la Llei de Barris i va aconseguir 7'6 milions d'euros per canviar la dinàmica del nucli històric de Calafell, la meitat aportat per la Generalitat i la meitat per l'Ajuntament. Amb aquest projecte s'han de construir equipaments i acondicionar els carrers, però també inclou polítiques socials i d'incentivació econòmica que ajuden a canviar les dinàmiques negatives que hi ha actualment al nucli. L'actual govern està paral·litzat i es mostra passiu davant aquesta oportunitat única.
El primer que han fet és canviar el logo i la imatge del pla. No sabem si ho han fet per posar el color taronja de CiU o per que alguna altra empresa o assalariat pogués justificar el seu sou, però no creiem que fos necessari. I més, quan no va costar diners fer-los. Però els canvis no han estat només de maquillatge, també s'ha canviat la gestió del Pla de Barris. S'ha prescindit d'un noi de Calafell que estava preparat, que coneix el poble i que havia participat, fa temps, en estudis de comerç sobre Calafell. En el seu lloc s'ha contractat una empresa, Portacabot, que és propietat d'un Conseller Nacional de Convergència Democràtica de Catalunya. En fi, una contractació gens dissimuladament partidista i sense cap experiència en gestió de Pla de Barris. L'empresa és unipersonal i ha hagut de subcontractar a altres per fer la feina!
Per sort, l'anterior govern havia deixat engegats molts projectes que, ara, s'han acabat. El més important, el dels entorns del castell, s'ha inaugurat recentment. Amb això, es completa l'acondicionament de tots els carrers que formaven part de l'antic PERI del Castell. També s'ha fet ja la segona edició de la Fira del Terròs, inciada per l'anterior govern, i que CiU va criticar en el seu dia. I es continua donant aparells de teleassistència en l'àmbit del Pla de Barris, tal i com es va iniciar en l'anterior mandat.
Pel què fa a nous projectes, l'actual govern ha canviat el projecte de museïtzació del castell. El projecte que havia redactat l'Universitat de Barcelona comptava amb les noves tecnologies de museïtzació que s'estan implantant als principals museus del món. A través de la telefonia mòbil es podrien veure imatges virtuals de cavallers de l'edat mitja explicant les històries o reproduccions virtuals del castell i entorns que permetrien interpretar millor allò que el visitant veu. En canvi, el nou projecte és menys ambiciós i més mediocre. La introducció dels codis QR farà que, en poc temps, la museïtzació que es pretén ara quedi obsoleta. Per tant, s'haurà de tornar a renovar i tornar a invertir diners. Però, el més greu és que serà poc atractiva i poc interessant pel visitant, especialment pel públic infantil que visiti el castell, ja que haurà de llegir la informació en el seu mòbil.
Pel que fa a les subvencions per rehabilitació de comerços i habitatges, fa poques setmanes, en una reunió informativa, l'equip de govern va explicar que donaria subvencions per aquest concepte, dins el Pla de Barris. Però ho va fer de manera que semblava que la rehabilitació sortiria gratuïta pels propietaris, demostrant estar gens informat i assabentat de com funciona el mecanisme de subvencions. El més greu és que va ser l'empresa contractada la que va explicar això! De la forma que ho van explicar semblava que la Generalitat subvencionava el cost de les obres de reforma en el 50% i l'altre 50% el Pla de Barris. Això és fals i no funciona així! La Generalitat no pot subvencionar dos cops un mateix concepte. El que fa és destinar una part dels diners que té a tot Catalunya, per rehabilitar habitatges, al Pla de Barris de Calafell. Amb això fa front al 25% de la subvenció que aporta en el Pla de Barris, fent-se càrrec de l'altre 25% l'Ajuntament. Però, amb les bases aprovades per l'Ajuntament, hi ha un límit de 12.000 euros pels habitatges, i 5.000 euros pels comerços i establiments, per intervenció. Això no ho van dir!
També van descartar la construcció i rehabilitació de l'antic Centre Cívic del Sindicat. Van dir, en aquesta xerrada informativa, que no es podia fer i que era inviable. Bé, doncs el Pla de Barris ho té diners previstos per poder-ho fer. Com a mínim, haurien de fer el projecte i saber el cost total, exacte i precís, abans d'opinar això! Mostren una actitud conformista davant la situació econòmica, quan la realitat municipal és ben diferent.
Tampoc han fet res per a que la Masia de Cal Rion ja fos de titularitat pública, encara pertany als privats. Només han de fer un tràmit urbanístic i ni tant sols l'han iniciat. Paràl·lisi i poca ambició, gens d'il·lusió i empenta, poc sentiment i nul·la gestió,... just el que ha provocat que el nucli del Poble estigui com està!
Però, a més, es gasten 40.000 euros en una auditoria econòmica i diuen mentides, com que l'anterior govern va comprar per un milió d'euros la casa del Robert, a tocar del castell. Aquesta casa feia més de 20 anys que el PERI, aprovat per CiU, l'afectava i havia de ser expropiada. La propietària va exigir a l'Ajuntament la seva expropiació i, lluny de pagar res, es va fer una permuta de terrenys amb solars de l'urbanització Bonanova. Per tant, els auditors que s'ho facin mirar...
I, per acabar, la darrera de les inversions que volíem comentar, l'esperat ascensor per pujar al castell i fer-lo més accessible als visitants i als residents amb mobilitat reduïda. Un castell accessible faria incrementar el nombre de visitants i incentivaria l'economia de l'entorn més immediat. Aquesta aposta valenta i decidida ha estat aturada per la por i la mediocritat de l'actual govern. Hi havien diners aquest any en el pressupost per fer-lo, amb subvenció del PUOSC fins i tot, i el projecte estava engegat i redactant-se. La inseguretat i el conservadorisme de l'equip de govern ha frenat que fos una realitat, preneu nota!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
A este gobierno municipal no le hables de proyectos, desconocen su significado, se han limitado ha inagurar los que han finalizado, hacerse la foto y colgarse la medalla, criticar todo aquello a lo que no saben encontrar utilidad, perder subvenciones y apropiarse de las ideas y trabajo ajeno.
ResponEliminaSe puede ser mas inutil, pero hay que estudiar para conseguirlo.