dilluns, 10 de febrer del 2025

Beneficis d'enderrocar el pont de Mas Mel



Els promotors de la urbanització Mas Mel han presentat a l'ajuntament una proposta viària per al sector que s'ha d'urbanitzar entre el pont de Mas Mel, la discoteca Louie Vega, la C-31 i la via del tren. La nova proposta ha de complir amb la normativa actual sobre supressió de barreres arquitectòniques i accessibilitat, per això proposa enderrocar el pont que travessa la carretera C-31.

Aquesta nova urbanització, tal i com preveu el POUM, pretén ser un nou centre urbà pel municipi, entre Segur i Calafell, unint els dos nuclis a través de la carretera C-31, convertint-se en travessera urbana, més pacificada al trànsit i amb més espai de passeig per a vianants i ciclistes. A més, la nova centralitat dotarà de més habitatge, serveis i comerç a la zona de Mas Mel. Però, també, generarà nous espais verds i ampliarà les zones d'equipaments ja existents.

Problemàtica actual:

- L'accés al pont de Mas Mel, des de la C-31, no està adaptat i incompleix la llei d'accessibilitat. Supera les pendents màximes legals per a recorreguts de vianants.

- La pujada de vehicles, des de la C-31, també supera les pendents màximes legals.

- L'arribada dels vehicles al pont de Mas Mel genera cruīlles perilloses a diferent rasant i poca visibilitat que posen en risc els vianants que circulen pel pont.

- La baixada de vehicles des del pont posa en risc als infants de l'escola Vilamar.

Proposta:

- Es manté el pont que travessa la via del ferrocarril, en els dos sentits de circulació. Però, es fa un altre pont paral.lel a aquest, per a vianants i ciclistes, exclusivament.

- Es crea una nova rotonda d'accés a Bellamar i Mas Mel, a peu de carretera, que enllaça amb el carrer que porta a l'escola Vilamar, actualment sense sortida.

- Es connecta el pont de la via del ferrocarril, directament a la carretera C-31, facilitant la mobilitat i l'accés a la platja en vehicle, des de la pròpia carretera. Es desmunten els bucles que donen accés al pont, actualment, des de la carretera.

- El creuament de vianants a la carretera serà semaforitzat i estarà a més d'un metre d'alçada del nivell actual de la carretera, per a fer-lo més amable i planer.

Beneficis de la proposta:

- La nova xarxa viària compleix tots els requisits d'accessibilitat i els recorreguts de vehicles i vianants són completament adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

- La proposta viària facilita la conversió de la carretera actual (C-31) en travessera urbana, fent un traçat més segur i més amable per als vianants i ciclistes. Es creen nous carrils bici i voreres amples que connecten Segur i Calafell, apostant per una mobilitat més sostenible.

- La supressió del pont sobre la carretera i els bucles laterals permet ampliar les zones d'equipaments (patis de l'escola Vilamar) i zones verdes (a l'altra banda del pont).

- La nova rotonda dóna accés a la urbanització Bellamar, en els dos sentits de la C-31. La rotonda ja existent de l'avinguda França permet la mobilitat de vehicles en els dos sentits. Ambdues rotondes ajuden a pacificar el trànsit i reduir la velocitat dels vehicles que circulen per la C-31.

- Aquesta nova rotonda dóna una major accessibilitat a l'escola Vilamar, facilitant l'accés des de Segur i permetent un millor recorregut de l'autobús escolar.

- La cruïlla semafòrica que es proposa a l'alçada de l'actual pont dóna major seguretat al recorregut de vianants i ciclistes, per a creuar la C-31.

- La desaparició dwl pont i l'elevació del traçat de la C-31 dóna més visibilitat al restaurant La Barca i en permet ampliar l'aparcament.

La Plaça de les Glòries és un exemple:

La proposta viària per a la nova zona de Mas Mel posa per davant el vianant al vehicle, ja que transforma un nus viari artificial pensat pel cotxe en un espai més amable pels vianants. Són nombrosos els exemples, en ciutats europees i de la resta del món que desmunten les estructures creades (autopistes, viaductes,...), anys enrere, per a l'accés en vehicle i generen espais verds més integrats a la ciutat, més urbans i pacificant el trànsit, apostant per una mobilitat més sostenible.

L'exemple més clar és la Plaça de les Glòries, a Barcelona. L'ajuntament va desmuntar el tambor viari que definia la plaça, una autopista elevada per una estructura de formigó armat, per a donar lloc a un espai verd urbà, creant una nova centralitat a la ciutat, on els veïns i veïnes són els protagonistes. La solució de la Plaça de les Glòries resol el trànsit rodat d'una manera més segura i reduint l'impacte dins la ciutat. El mateix pretén la solució donada a Mas Mel.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada