EXPOSA:
El
Projecte de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015, aprovat
pel Govern i presentat al Parlament el 2 de desembre de 2014, no contempla cap
partida destinada al finançament de les escoles bressol municipals.
Al
respecte, l’actual marc normatiu referent a l’educació dels 0 als 3 anys a
Catalunya el desenvolupen dues lleis aprovades pel Parlament: la Llei 5/ 2004 de llars d’infants de qualitat
i la Llei 12/2009 de 10 de juliol d’Educació,
en els quals es regula la plena responsabilitat de la Generalitat en la creació
i el sosteniment de les escoles bressol municipals i la col·laboració dels
ajuntaments en la construcció dels equipaments i la gestió d’aquest servei
públic.
Aquesta
col·laboració del món local en la creació de l’actual xarxa pública de país va
ser aprovada a través de la Llei 5/ 2004
de llars d’infants de qualitat on s’establia l’objectiu de crear 30.000
noves places atenent a la Iniciativa Legislativa Popular que reclamava aquesta
oferta pública. La contribució dels ajuntaments va ser fonamental per assolir
la voluntat ciutadana i va superar en escreix el nombre de noves places.
És per
això que cal reprendre com a objectiu de primer ordre el lideratge, la promoció
i la coresponsabilitat de totes les administracions públiques, respecte a
aquesta etapa educativa. Per responsabilitat de país, no s’hi val a deixar
aquesta etapa educativa solament en mans de les administracions locals o a la
lliure competència del mercat. L’administració educativa del nostre país -el
Departament d’Ensenyament- no pot restar al marge d’aquesta qüestió si no vol
incórrer en una inacció sobre una de les seves competències directes.
El
compromís històric del Govern Autonòmic amb el món local, per al sosteniment de
les escoles bressol de titularitat municipal, existia molt abans dels acords
parlamentaris. Així l’any 2001 la Conselleria d’Ensenyament col·laborava amb
600.-€ i, posteriorment, va signar amb
les Entitats Municipalistes tres Acords Marcs per formalitzar la contribució
econòmica amb tots els municipis per un igual, en funció d’uns mòduls econòmics
per cada plaça: Acord Marc de 21 de gener de 2002
(1.400.-€/plaça/funcionament/any), Acord Marc de 14 de febrer de 2005
(1.800.-€/plaça/funcionament/any i 5.000.-€/plaça/creada) i Acord Marc de 19 de
novembre de 2010 (1.800.-€/plaça/funcionament/any) vigent fins al 31 de
desembre de 2011.
A estat
en aquests darrers anys, a partir del 2012, quan el Departament d’Ensenyament
va decidir reduir un 51% la seva aportació (de 1.800.-€ a 875.- €) i quan va decidir diferir el pagament
d’aquests imports “retallats” a les diputacions (a partir del curs 2012-13) la
qual cosa ha generat desigualtats territorials (el cost plaça s’ha finançat de
diferent manera en funció de la dotació provincial) i el trasllat exclusiu del
finançament al món local.
Aquesta
realitat es contradiu amb els acords parlamentaris ja que els Pressupostos
aprovats pel Parlament de Catalunya hi ha anat constant, al llarg dels darrers
anys, una partida finalista destinada a les “llars d’infants de titularitat
municipal”. Així, el pressupost 2012 es va aprovar amb una partida de 47M
d’euros, el 2013 es va prorrogar el pressupost (per tant, amb el mateix import
de 47M d’euros) i al 2014 el Parlament va destinar 45M d’euros per a les places
de les escoles bressol dels ajuntaments.
Per
aquests motius el Ple de l’Ajuntament de Calafell
ACORDA:
PRIMER.- Instar
al Govern de la Generalitat, com a Comunitat Autònoma amb competència plena en
matèria d’educació, el manteniment de l’actual xarxa pública de llars d’infants
municipals atenent a la seva responsabilitat institucional.
SEGON.- Demanar al Govern de Catalunya la restitució
immediata de la partida pressupostària finalista del Departament d’Ensenyament
per al finançament del servei públic d’escoles bressol municipals, per tal de
cobrir com a mínim un mòdul econòmic de 1.600.-€ per plaça/funcionament/any, i
comprometre's a augmentar-ho progressivament fins als 1.800.-€
plaça/funcionament/any.
TERCER.- Reclamar a la conselleria d’Ensenyament el
restabliment dels pertinents convenis, segons el que estipula la Llei
d’Educació de Catalunya, incorporant una estabilitat temporal i la corresponent
clàusula de garantia de compliment dels compromisos de pagament, per garantir
la prestació del servei en les llars d’infants de titularitat municipal.
QUART.- Sol·licitar a la conselleria d’Ensenyament el
restabliment de la convocatòria de beques amb la finalitat de garantir la
igualtat d’oportunitats i l’equitat en l’accés al servei.
CINQUÈ.- Garantir a les administracions locals el
pagament dels deutes pendents derivats de les despeses realitzades en concepte
de funcionament i places, despesa que correspon a la Generalitat, d’acord amb
la petició formalitzada pel Fòrum d’Alcaldes i Alcaldesses per l’Educació a
Catalunya.
SISÈ.- Reclamar a la Generalitat quina ha estat la
destinació dels 139 milions d’euros dels exercicis 2012, 2013 i 2014, anys en
els que la conselleria d’Ensenyament tenia assignada una partida finalista per
aquests centres sense que s’executés cap via de finançament.
SETÈ.- Notificar l’acord d’aquest Ple a la Conselleria
d’Ensenyament, a la Mesa del Parlament i el grups presents al Parlament de
Catalunya, a les entitats municipalistes del país, les associacions educatives
i AMPA del municipi.
Calafell,
a 17 de gener de 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada